Jan Gijzenkade west nieuwe inrichting

Fase: Uitvoering , Wijk: Delftwijk

Het wegdek van het westelijke gedeelte van de Jan Gijzenkade is verouderd, daarom gaat de gemeente dit stuk weg opnieuw inrichten. Ze gaan het riool vernieuwen en een nieuw drainagestelsel aanleggen om de buurt mooier en praktischer te maken. Ook pakken ze de rijweg aan, zodat de straat straks weer netjes en veilig is.

Verbazing

Als je goed kijkt naar de afbeeldingen van de huidige inrichting en de nieuwe inrichting zie je dat de bomen vlak naast de straat gekapt gaan worden om plaats te maken voor een grasstrook. Daarnaast staat er ineens een prachtige boom in de nieuwe situatie tussen het water en het voetpad. Waar gaan ze die boom vandaan halen en hoe gaan ze die daar planten?

In foto's van de impressies van de nieuwe situatie wordt het altijd groener dan de oude situatie en in de beleidsplannen staat het vol van groene ambities waar weinig van wordt uitgevoerd. Wij vinden dat de gemeente transparant en eerlijk moet zijn bij herinrichting en nieuwe bouwprojecten over de gevolgen ten aanzien van groen.

Zo zou er bij elk projectplan, in een groenparagraaf beschreven moeten worden:

  • welke bomen gekapt gaan worden
  • waar het groen wordt geplant voordat het terugkomt.
  • hoe de bladmassa van de gekapte bomen gecompenseerd gaat worden

Startnotitie

In de startbrief van maart 2017 staat oa. In het bestemmingsplan bevindt zich de huidige inrichting voor groen en verharding. Bomenbeleidsplan (vastgesteld in 2010). Zowel de Jan Gijzenkade als de Generaal Spoorlaan zijn onderdeel van de hoofdbomenstructuur. Het uitgangspunt is dat gezonde bomen worden behouden en de groeiplaats waar mogelijk wordt verbeterd. Het is van belang dat bomen in het ontwerp een goede en volwaardige plek krijgen (zowel boven- als ondergronden). Voor de Jan Gijzenkade gaat de hoofdbomenstructuur uit van boomtype Es (Fraxinus excelsior). Voor de Generaal Spoorlaan wordt uitgeschakeld van boomtype Esdoorn (Acer pseudoplatanus). Ecologisch beleidsplan. De Jan Gijzenkade is een ecologische West – Oost route.

Handboek inrichting openbare ruimte

In dit Handboek Inrichting Openbare Ruimte staat onder meer dat de Jan Gijzekade een doorgaande stadsontsluitingsweg is met de maximale snelheid van 50 km/uur. Een dilemma is dat als de straat wordt ingericht voor autoverkeer in 2 richtingen, dit op sommige plekken ten koste kan gaan van de groenstrook en bomen. Daarnaast is voor de Jan Gijzenkade opgenomen dat fietspaden in asfalt worden aangelegd. Bij gebrek aan ruimte is het mogelijk dat de rijbaan eenrichtingsverkeer wordt met een fietspad in tegenrichting.

Conclusie Bomenonderzoek

De Jan Gijzenkade is onderdeel van de hoofdbomenstructuur in Haarlem. Het uitgangspunt is dat gezonde bomen worden behouden en de groeiplaats waar mogelijk wordt verbeterd. Het is van belang dat de bomen in het ontwerp een goede en volwaardige plek krijgen (zowel boven- als ondergronden). De bomen aan het actieve deel van de Jan Gijzenkade zijn onderzocht. Door een ziekte (essentaksterfte) hebben 11 bomen (essen) maximaal 10 jaar te leven.

Laatst gewijzigd: 11-11-2025

Reacties

Er zijn nog geen reacties

Om reacties te plaatsen heb je een account nodig. Heb je al een account log dan in.

Loading…
Loading the web debug toolbar…
Attempt #