De straten binnen dit project zijn relatief breed ten opzichte van de naastgelegen buurten. Een groot deel van de ruimte gaat op aan de auto, met brede rijbanen, veel opstelstroken en relatief veel parkeerruimte. Dit gaat ten koste van de ruimtelijke kwaliteit en groen. Het Groenbeleidsplan stelt dat 30% van de openbare ruimte groen moet zijn. In de Vijfhoek is dat nu slechts 3%. De Wilhelminastraat en de omgeving van de Raaksbruggen in het bijzonder zijn sterk verhard.
De huidige bomen in de Wilhelminastraat, onderdeel van de hoofdbomenstructuur, zijn volwassen, maar niet volledig uitgegroeid door gebrek aan ondergrondse groeiruimte. Onderzoek wijst uit dat hun toekomstwaarde beperkt is: de meeste hebben nog een relatief lange levensduur, maar zullen niet verder uitgroeien, zelfs niet als de groeiruimte op korte termijn wordt verbeterd.
Bij een grootstedelijke straat als de Wilhelminastraat en in de hoofdbomenstructuur horen grotere bomen die ook voor verkoeling kunnen zorgen. Daarom vervangen we de bestaande bomen door nieuwe bomen, die ondergronds en bovengronds wel de ruimte krijgen om uit te groeien. Heesters en andere beplanting zorgen voor meer ruimtelijke kwaliteit, biodiversiteit en klimaatadaptatie.
Daarnaast vereisen de ruimtelijke kwaliteit en de toegankelijkheid brede trottoirs, zonder obstakels zoals geparkeerde fietsen, parkeerautomaten en ondergrondse containers. Door de rijbaan te versmallen en circa 25 parkeerplaatsen te verwijderen, komt er ruimte voor groene stroken met fietsparkeren en ondergrondse containers aan weerszijden van de weg.
Rondom de Raaksbruggen is het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit en de toevoeging van groen ook van belang. Ter hoogte van de publiekshal en de bioscoop, vóór het Patronaat en bij het begin van de Zijlweg is het wenselijk om ruimte te maken voor verblijf en voetgangers. Op deze plekken wordt dat mogelijk door de verkeerslichten te verwijderen en op de Raaksbrug een voorrangsplein in te richten. Verkeerslichten vereisen opstelstroken in de verschillende richtingen. Een voorrangsplein heeft veel minder asfalt nodig, waardoor ruimte overblijft voor brede trottoirs en groenvoorzieningen. Vóór de publiekshal blijft er wel ruimte voor bushaltes.
De Raamvest heeft al een vrij groene inrichting door de waardevolle bomen en de groene oever langs de singel. Dit is bovendien ecologisch de meest waardevolle verbinding in het gebied. Dit blijft gehandhaafd. Ook de waardevolle bomen langs het water bij de Raaksbruggen en aan het begin van de Zijlweg blijven behouden.
Laatst gewijzigd: 11-11-2025
Er zijn nog geen reacties
Om reacties te plaatsen heb je een account nodig. Heb je al een account log dan in.